czwartek, 27 września 2012

Teoria Kompozycji


Teoria kompozycji, którą Wam zaprezentuję wykorzystywane jest głównie w grafice, czy fotografii, ale moim zdaniem śmiało można ją zastosować w wielu innych pracach. W teorii kompozycji mówimy o tak zwanych mocnych punktach obrazu. Zasada ta określa w projekcie graficznym te miejsca w obrazie, które najsilniej oddziałują na odbiorcę. Jeśli poprowadzimy dwie linie dzielące obraz w pionie na 3 równe części i takie same dwie linie w poziomie to na przecięciu tych linii otrzymamy właśnie 4 "mocne punkty".


Według tej teorii są to miejsca, w które patrzący spogląda najpierw. Powinny tam znajdować się elementy najbardziej zwracające uwagę, gdyż decydują o tym, czy zatrzymamy obserwatora na dłużej, a przez to zainteresujemy go także resztą obrazu.
Teoria ta sugeruje również, iż należy unikać umieszczania najważniejszych akcentów w samym środku obrazu (kompozycja centralna), ponieważ może on wydać się wtedy nudny, banalny, statyczny i skupiający widza tylko w jednym, centralnym miejscu, a przez to odwracający uwagę od reszty powierzchni.
Eksploatować można jeden lub kilka mocnych punktów. Dwa mogą być obok siebie lub po skosie. Sugeruje się unikanie wykorzystywania wszystkich czterech mocnych punktów, bo może to przypominać kompozycję centralną.

środa, 26 września 2012

Teoria Koloru

Bardzo przydatnym narzędziem przy pracy artysty jest wiedza na temat kolorów, tzw. teoria koloru, a dokładnie zastosowanie w praktyce tzw. koła barw. Koło barw to w uproszczeniu umieszczona po obwodzie koła "tęcza" w taki sposób, że jeden ze skrajnych kolorów tęczy (czerwony) łączy się płynnie z drugim skrajnym - czyli fioletem. W rezultacie powstaje koło.
Poniżej przedstawiony jest najpopularniejszy podział na 12 kolorów.
Podstawowe - nie da sie ich stworzyć z mieszania innych : czerwony, żółty, niebieski
II poziom- pochodne wynikające ze zmieszania dwóch podstawowych : pomarańczowy (czerwień+żółty), zielony, (żółty + niebieski) i fioletowy ( czerwony niebieski)
III poziom - wynikają z połączenia kolorów podstawowych z pochodnymi (np. żółto-pomarańczowy)
W taki sposób powstaje koło barw, które przyda się świetnie w wielu pracach, a najbardziej podczas stosowania techniki lawa.
Dobór odpowiednich kolorów sprawia często duży problem. W tym celu dobrze jest posłużyć się schematami opartymi o koło barw. 

Schemat dopełniający - 2 kolory kontrastujące ze sobą - stanowią najbardziej kontrastowe związki kolorów i znajdują się na przeciwległych stronach koła. Kolory dopełniające dodają akcentu, kontrastu. Stosowanie dopełnienia wprowadza pewne zaburzenia dodając życia, czasem ściaga wzrok, a czasem idealnie wypełnia.











Schemat harmonijny 
Schemat harmonijny - kolory sąsiadujące ze sobą. To kolory sąsiadujące bezpośrednio z danym
kolorem. Kolory harmonijne tworzę nastrój spokoju. Często są one trudno















Schemat monochromatyczny – odcienie jednego koloru - to odcienie jasności tej samej
barwy (leżą w tym samym trójkącie na kole) hromatycznych.
Schemat dopełniający rozbity – 3 kolory kontrastujące ze sobą
Schemat tworzący trójkąt – 3 kolory znajdujące się w równej odległości od siebie na koło kolorów
 
  Schemat tworzący kwadrat – kolory znajdujące się po czterech bokach koła kolorów
         

Kolory możemy podzielić również na barwy ciepłe i zimne
Kolory możemy również podzielić na ze względu na intensywność barw. Kolory mocne nasycone są inaczej odbierane niż kolory o słabym nasyceniu tzw. „pastelowe”. Kolory mocne i intensywne sprawiają, że nasza praca będzie wydawać się mniejsza.
Kolor intensywny dominuje nad całością obrazu. Ma charakter  i elegancję oraz efektywnie wpływa na przestrzeń w której się znajduje.

Materiały zebrane z internetu.

Mam nadzieję, że zebrane informacje będą dla Was przydatne - zwłaszcza dla początkujących.

wtorek, 25 września 2012

Warsztaty trenerskie

Zaniedbałam relacje z warsztatów trenerskich na blogu, a że troszkę ich się odbyło i wiele się działo zamieszczę jedynie zdjęcia, które mówią wszystko :)
Tak było w sierpniu w dużym skrócie












A tak we wrześniu




















Postaram się być bardziej sumienna :) w relacjach warsztatowych

Matka II

I powstała kolejna z prac o tematyce matczynej. Zupełnie takiego zamiaru nie miałam, ale w chwili podjęcia ostatnich decyzji o jej wyglądzie i kształcie padło znowu na matkę. Tym razem w zaawansowanej ciąży tuli swojego pierworodnego, a on przytula się do brzuszka. Zawsze rozczula mnie taki widok :)


poniedziałek, 24 września 2012

Zapraszam na Rękodzielnik

AKADEMIA „RĘKODZIELNIK” ZAPRASZA NA:
II WARSZAWSKĄ AKADEMIĘ RĘKODZIEŁA ARTYSTYCZGO 

27-28 PAŹDZIERNIK 2012 
GODZ. 9:30-20:00 

Zapraszamy na warsztaty z następujących technik rękodzieła:
- DECOUPAGE
- DECORATIVE PAINTING
- SCRAPBOOKING
- FILCOWANIE
- SUTASZ
- POWERTEX
- MALOWANIE NA JEDWABIU
Szczegółowy program warsztatów na http://rekodzielnik-waw.blogspot.com/

Dla uczestników warsztatów odbędą się również POKAZY z technik:
- DECOUPAGE PODSTAWY – technika serwetkowa i technika decoupage klasyczny.
- FRIENDLY PLASTIC – Friendly Plastik to tworzywo artystyczne do modelowania wyprodukowane przez American Art Clay - nowość na rynku polskim.

Poza tym zapewniamy dobre samopoczucie i miłą atmosferę oraz poczęstunek i ciepłe napoje.
A dla osób biorących udział w całodniowych zajęciach przewidziany jest domowy ciepły posiłek.

II Warszawska Akademia „ Rękodzielnik” odbędzie się:
w Ośrodku Radość,
ul. Szczytnowska 35, Warszawa
www.osrodek.baptysci.pl
Informacje o tym jak dojechać na wydarzenie i o możliwościach noclegu znajdziecie na stronie http://rekodzielnik-waw.blogspot.com/p/co-gdzie-kiedy.html?zx=f9dba13f36c04f9b


Bądźcie z nami na bieżąco i odwiedzajcie naszego bloga lub fanpage:
blog: http://rekodzielnik-waw.blogspot.com/ - tu znajdziecie wszystkie niezbędne informacje:)
fanpage: http://www.facebook.com/Rękodzielnik


sobota, 22 września 2012

Świecznik

W sobotni wieczór chciałam Wam zaprezentować świecznik poczyniony już jakiś czas temu. Forma bardzo prosta, ale efektowna. Wykorzystałam kielich, który pokryłam glinką ze spękaniami. Na podstawie dwie postacie  nadające całości pewnej tajemniczości i wyrazu.



piątek, 14 września 2012

Obraz

Kolejny obraz wykonany techniką lawa. Zupełnie odmienny od poprzedniego, nasycony kolorem. Odrobinę inaczej wprowadzone są farby akrylowe. Ale jak to przy tej technice najważniejsza jest urozmaicona struktura oraz dobór kolorów.
Dobrze jest podchodząc do pracy tego typu wgłębić się w teorię koloru i kompozycji pracy, zdecydowanie ułatwia to działania twórcze. Ja nie jestem wykształconym plastykiem i staram się z tej wiedzy korzystać. Po pierwsze aby mieć pewność, iż kolory dobrze się skomponują, a po drugie aby ewentualnie świadomie łamać teorię.