środa, 26 września 2012

Teoria Koloru

Bardzo przydatnym narzędziem przy pracy artysty jest wiedza na temat kolorów, tzw. teoria koloru, a dokładnie zastosowanie w praktyce tzw. koła barw. Koło barw to w uproszczeniu umieszczona po obwodzie koła "tęcza" w taki sposób, że jeden ze skrajnych kolorów tęczy (czerwony) łączy się płynnie z drugim skrajnym - czyli fioletem. W rezultacie powstaje koło.
Poniżej przedstawiony jest najpopularniejszy podział na 12 kolorów.
Podstawowe - nie da sie ich stworzyć z mieszania innych : czerwony, żółty, niebieski
II poziom- pochodne wynikające ze zmieszania dwóch podstawowych : pomarańczowy (czerwień+żółty), zielony, (żółty + niebieski) i fioletowy ( czerwony niebieski)
III poziom - wynikają z połączenia kolorów podstawowych z pochodnymi (np. żółto-pomarańczowy)
W taki sposób powstaje koło barw, które przyda się świetnie w wielu pracach, a najbardziej podczas stosowania techniki lawa.
Dobór odpowiednich kolorów sprawia często duży problem. W tym celu dobrze jest posłużyć się schematami opartymi o koło barw. 

Schemat dopełniający - 2 kolory kontrastujące ze sobą - stanowią najbardziej kontrastowe związki kolorów i znajdują się na przeciwległych stronach koła. Kolory dopełniające dodają akcentu, kontrastu. Stosowanie dopełnienia wprowadza pewne zaburzenia dodając życia, czasem ściaga wzrok, a czasem idealnie wypełnia.











Schemat harmonijny 
Schemat harmonijny - kolory sąsiadujące ze sobą. To kolory sąsiadujące bezpośrednio z danym
kolorem. Kolory harmonijne tworzę nastrój spokoju. Często są one trudno















Schemat monochromatyczny – odcienie jednego koloru - to odcienie jasności tej samej
barwy (leżą w tym samym trójkącie na kole) hromatycznych.
Schemat dopełniający rozbity – 3 kolory kontrastujące ze sobą
Schemat tworzący trójkąt – 3 kolory znajdujące się w równej odległości od siebie na koło kolorów
 
  Schemat tworzący kwadrat – kolory znajdujące się po czterech bokach koła kolorów
         

Kolory możemy podzielić również na barwy ciepłe i zimne
Kolory możemy również podzielić na ze względu na intensywność barw. Kolory mocne nasycone są inaczej odbierane niż kolory o słabym nasyceniu tzw. „pastelowe”. Kolory mocne i intensywne sprawiają, że nasza praca będzie wydawać się mniejsza.
Kolor intensywny dominuje nad całością obrazu. Ma charakter  i elegancję oraz efektywnie wpływa na przestrzeń w której się znajduje.

Materiały zebrane z internetu.

Mam nadzieję, że zebrane informacje będą dla Was przydatne - zwłaszcza dla początkujących.

2 komentarze:

  1. Przepraszam Was za różnorodność czcionek i rozmiarów, ale nie mogłam dojść do porozumienia ze sprzętem :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam nadzieję, że zebrane informacje będą dla Was przydatne - zwłaszcza dla początkujących.

    oj tak, oj tak !!! - i serdecznie dziękuję !

    OdpowiedzUsuń